Nå er det klart for påmelding for Orkester Norden

Publisert av Vibeke Katrine Aasland den 15.09.20.

Orkester Norden (ON) fremmer nettverk og kultur for unge musikere i de nordiske og baltiske land. Nå er det på tide å søke for de unge talentene!

Periode for søknader: 21. januar til 4. mars.

Hvem kan delta?

• Studenter ved et konservatorie i Norden eller Baltikum, eller statsborgere fra disse landene som går på et konservatorium i et annet land, kan søke om plass.
  • Deltager må ha fylt 15 år, og ikke være eldre enn 25 år i perioden orkesteret er samlet.
  • Selv om ikke alle betingelser for å delta er oppfylt, oppfordres unge talenter til å søke likevel. De vil komme i betraktning hvis det blir ledig plass. Det er plass til ca. 80 musikere i orkesteret.

Hva koster det?
Det koster ikke noe å delta i Orkester Norden da arrangøren betaler for delt værelse på hotell samt måltider og reisen på turne. Men du må selv betale din reise til Lahti og hjem fra siste konsertsted.  Norske deltagere kan søke om reise-tilskudd fra Lions Norge. Send søknad til post@lions.no.

Ny «base» blir Lahti
Ansvaret for Orkester Norden ligger nå hos Lions Finland, og ny «base» for de neste fem årene blir i Lahti. Lokal styringsgruppe er etablert, avtaler er signert med Lahti kommune og med dirigent og instruktører, og program er valgt. Også dato for søknadsfrist og tidspunkt for samling og turné er fastsatt.

Lahti kommune stiller med produsent og med kultursjef i styringsgruppa, som for øvrig består av et knippe av Lions Finlands toppledere, med tidligere internasjonalt styremedlem Tapani Rahko som manager og representant for nordiske Lions. Styringsgruppa jobber for å øke antall deltagere i forhold til i fjor. Så langt er det kommet inn 35 søknader.

Årets samling
Øvingsperiode: 29.07 – 07.08. 2019. Lahti Concert Hall og Sibelius Hall

Turné: Konsert i Sibelius Hall i Lahti. Øvrig turneprogram er ikke klart, men trolig i Sverige og Estland.

Program 2019

-         Sostakovitsin: Sinfonia no. 5

-         Sibelius: Lemminkäinen

-         Ytterligere noe som skal godkjennes

Dirigent: Eva Ollikainen

Instrumentinstruktører: En gruppe av de beste vi har i Norden.

Lenker
Vil du delta i orkesteret eller vil vite mer gå til hjemmesiden: