Lions hjelper blinde i Birken

Publisert av Vibeke Katrine Aasland den 16.09.20.

Birken er utfordringer og opplevelser for ALLE! Lions Norge skal også i framtiden hjelpe mennesker med synsutfordringer til å gjennomføre Birken på ski.

Birken har signert en ny treårsavtale med Lions, som med kontraktinngåelsen blir Birkens sosial samarbeidspartner fram til 2022. Lions skal ha ansvar for å legge til rette for at flest mulig blinde og svaksynte kan delta i Birken Skifestival.

Mestring og gledeUnder årets skifestival stilte Team RP med mange deltagere i både StafettBirken og i Birkebeinerrennet fra Rena til Lillehammer. Lions var med som ledsagere og støttespillere.

- Birken er en fin arena for mestring. Å finne ut hva man kan gjøre og ta del i av fysisk aktivitet, uavhengig av funksjonsevne, er viktig, sier generalsekretær Hroar Thorsen i Lions Norge.

En rekke mennesker får hvert år oppfylt sin drøm og når sin målsetning ved å ta del i Birkens ulike arrangementer.

- Vi har ulike fysiske utgangspunkt, men følelsen etter målgang er lik for de aller alle: Stolthet og glede. For meg som leder er det viktig at Birken også i framtiden skal være en opplevelse de aller fleste kan ta del i, sier daglig leder Eirik Torbjørnsen.