Lions Røde Fjær overrekker milliongave til BHSS

Publisert av Vibeke Katrine Aasland den 26.03.23.

Lørdag 25. mars, under avslutningsseremonien for Ridderrennet, ble gaven fra aksjonen Lions Røde Fjær overrakt Beitostølen Helsesportsenter. Hele 26 millioner kroner har driftige Lions-klubber og medlemmer samlet inn. Milliongaven vil bidra til byggingen av et nytt familiehus på Helsesportsenteret. Til tross for korona og utsettelser har det vært aktiv og utholdende jobbing fra medlemmene i Lions helt siden august 2018.

- Vi er utrolig takknemlig for milliongaven fra Lions. Dette er penger som vi ikke har, og gaven gir et solid bidrag til byggingen av familiehuset, som har vært formålet med aksjonen. Bakgrunnen for byggingen av familiehuset var et ønske om å videreutvikle familietilbudet på Beitostølen Helsesportsenter generelt, og tilbudet til de mest sårbare familiene spesielt. Familiehuset gir hele familier mulighet til å bo samlet i tilpassede familieleiligheter. Familiens støtte er viktig for et godt resultat for barnets rehabilitering.

Byggingen startet høsten 2022 og bygget forventes ferdig til høsten. Åpningen er planlagt tirsdag 7. november, som da er på dagen 53 år siden Helsesportsenteret ble åpnet av daværende kronprins Harald. I 1966 samlet Lions inn penger for å bygge senteret. Nok en gang bidrar Lions med en flott gave til beste for Beitostølen Helsesportsenter, brukere, ansatte og alle som har glede av denne fantastiske institusjonen. Nå står vi enda bedre rustet for å møte dagens og fremtidens behov, sier Astrid Nyquist, direktør på Beitostølen Helsesportsenter.

En krevende jobb med et godt resultat
- Som en frivillig organisasjon er vi helt avhengige av at våre klubber og medlemmer kan jobbe med aktiviteter ute blant folk for å samle inn midler til viktige prosjekter i Lions. Dessverre gjorde to år med korona denne jobben krevende ved at aksjonen Lions Røde Fjær ble utsatt to ganger og bøsseinnsamlingen ble veldig redusert. Vi er allikevel veldig stolte over innsatsen og kreativiteten fra våre Lions-medlemmer, som har mobilisert mye arbeid og entusiasme Det føles fantastisk bra at nå kunne overrekke en betydelig pengegave til Beitostølen Helsesportsenter, sier Hroar Thorsen, generalsekretær i Lions og innsamlingsleder for Lions Røde Fjær.

En stor takk til alle medlemmene i Lions
- Jeg er både imponert og stolt over innsatsen klubbene og medlemmene har vist i disse årene. Medlemmene vet viktigheten av frivillig innsats og jobber hardt gjennom hele året med å gi økonomisk bistand og hjelp til de som trenger det aller mest. Med det langvarige forholdet Helsesportsenteret og Lions har hatt siden 1966, er det all grunn til å tro at samarbeidet skal fortsette i årene som kommer. Lions kan med stolthet si at organisasjonen har bidratt til at Helsesportsenteret er en verdensledende institusjon innenfor sitt fagområde, avslutter Henning Cook, leder av hovedkomiteen for Lions Røde Fjær.

For mer informasjon kontakt:

Hroar Thorsen, generalsekretær Lions Norge og innsamlingsleder Lions Røde Fjær, m: 90165787
Astrid Nyquist, direktør Beitostølen Helsesportsenter, m: 47403598
Henning Cook, leder av hovedkomiteen Lions Røde Fjær, m: 90164588

Om Lions Røde Fjær (LRF)

• LRF er Lions Norges største landsdekkende innsamlingsaksjon og arrangeres ca. hvert 5 år.
  • Første LRF-aksjon var i 1966 da formålet også var Beitostølen Helsesportsenter. Da ble det også samlet inn et betydelig beløp, som bygget Beitostølen Helsesportsenter i 1970.
  • Denne landsomfattende aksjonen, Lions Røde Fjær, er den 9. aksjonen siden 1966.
  • Til sammen har LRF-aksjonene samlet inn nærmere 500 millioner kroner (dagens verdi) til ulike viktige formål.
  • Lions Norge er en del av Lions Clubs International som er representert i over 200 land og har 1,4 millioner medlemmer.
  • Lions i Norge har ca. 8300 medlemmer og 400 klubber i hele landet.

Om Beitostølen Helsesportsenter (BHSS)

• Ideell landsdekkende stiftelse som gir re-/habiliterings-tilbud i 2 – 4 uker, uten egenandel.
  • Visjon: «Aktivitet og deltagelse gjennom livet – for alle». BHSS etterlever dette hver dag!
  • 900 brukere på opphold årlig + familier og ledsagere.
  • Har siden oppstarten i 1970 hatt over 30 000 brukere på opphold.
  • Ca. 250 studenter er på BHSS hvert år som får faglig påfyll. Fra 1970 har ca. 10 000 studenter vært på BHSS.
  • Ca. 250 fagpersoner fra hele landet er på fagbesøk på BHSS hvert år for å få økt kunnskap og kompetanse.
  • Godkjent forskningsinstitusjon.
  • Samfunnsansvar; deling av kompetanse med studenter og fagpersoner ute i lokalmiljøene.
  • Brukerne er meget tilfreds med oppholdet.
  • Største arbeidsplass i kommunen – 125 ansatte.
  • Omsetter for i overkant av 100 millioner kroner i året.

Om familiehuset

• Som et ledd i videreutvikling av familietilbudet på BHSS generelt, og tilbudet til de mest sårbare familiene spesielt, ønsket BHSS å legge til rette for at hele familier kan bo samlet i tilpassede familieleiligheter.
  • Søknaden til Lions om å få tildelt Lions Røde Fjær i 2018 ble begrunnet med at innsamlede midler skal gå bygging av et familiehus på BHSS. Huset vil inneholde 12 familieleiligheter og fellesrom.
  • Familiehuset er tegnet av ASAS arkitektur – Hamar.

Du kan også lese pressemeldingen her: https://kommunikasjon.ntb.no/pressemelding/lions-rode-fjaer-overrekker-milliongave-til-beitostolen-helsesportsenter?publisherId=17848018&releaseId=17961063