Lions Club Rælingen besøker helsesportsenteret

Publisert av Vibeke Katrine Aasland den 02.11.21. Oppdatert 03.11.21.

Noen av medlemmene i  Lions Club Rælingen dro på høsttur til Beitostølen hvor høydepunktet var besøk på Beitostølen Helsesportsenter (BHSS) i forbindelse med årets Lions Røde Fjær aksjon.

Etter denne turen bestemte klubben seg for å donere en pote til Poteveggen.

Tekst og foto: Finn H. Håkonsen, LC Rælingen

Grønolen Fjellgard - "å komme hit er som å komme hjem"

Det var en glad gjeng med godt voksne medlemmer med følge som tok busen fra Lillestrøm til Grønolen Fjellgard i Beitogrenda. Her ble vi godt tatt imot av vertskapet. Etter innsjekking ga Tor Erik Grønolen en fin orientering om fjellgårdens historie. Den strekker seg fra den første kjente bosetningen på 1500-tallet. Familien Grønolen tok over i 1784, og er i dag et hotell med 110 sengeplasser fordelt på 22 rom og 12 leiligheter. Kjennemerket er en særegen atmosfære, matglede, mektig natur og tilrettelagte tilbud for aktivitet og velvære, og det stemmer det de sier: "Å komme hit er som å komme hjem".

- Sjekk ut Grønolens tilbud til Lionsmedlemmer under medlemsfordeler på lions.no

Spennende tider for helsesportsenteret

Etter en hyggelig kveld med nydelig middag og god frokost dagen derpå, gikk turen til Beitostølen Helsesportsenter (BHSS). Der ble vi ønsket velkommen av Tor Heyerdahl Nyquist, idrettspedagog og leder for inntak og kommunikasjon ved BHSS. Han orienterte om senterets historie og drift og tok oss med på omvisning. Besøket ble gjennomført utendørs på grunn av covid-19 pandemien.

Senteret ble etablert som et samarbeid mellom Erling Stordahl og sentrale myndigheter, finansiert av Lions Røde Fjær aksjonen i 1966 (8,2 mill. kr som tilsvarer 90 mill. 2021kr.) og åpnet i 1970. BHSS gir rehabiliteringstilbud til barn, ungdom og voksne med ulike diagnoser, funksjonsnedsettelser og funksjonsnivå. Aktivitet og deltakelse med fokus på muligheter fremfor begrensninger vil alltid være en viktig ledesnor for virksomheten. BHSS kombinerer bruk av tilpasset fysisk aktivitet med medisinsk, pedagogisk og sosialfaglig veiledning og oppfølging. BHSS har ca. 120 ansatte.  Personalet består av personer med ulik fagkompetanse på en rekke felt. Hvert år er omkring 850 barn, ungdommer og voksne i grupper på 30 stykk i 3 uker på rehabiliteringsopphold. Rehabiliteringstilbudene dekkes av helseforetakene og er uten kostnader for brukerne.

Organisering og innhold av rehabiliteringstilbudet er inndelt grupper for barn og ungdom (5-17 år), unge voksne (18-30 år) og voksne (over 30 år). Siden åpningen i 1970 er det behandlet ca. 30 000 brukere. Senteret har hatt en gradvis utbygging av bygg og anlegg for ulike rehabiliteringstilbud siden 1970, blant annet svømmehall, ridehall, idrettshall, stall, idrettsbane og hjelpemiddelbygg. For å lykkes i arbeidet med å gjøre tilbudet relevant for alle, uavhengig av funksjon, etnisk bakgrunn og bosted, samt for å videreutvikle BHSS som et ledende ressurssenter innen sitt fagfelt, er det behov for utbygging. Derfor skal de innsamlede midlene fra Lions Røde Fjær (mål 50 mill. kr.) gå til å bygge et familie- og kompetansehus. Det skal inneholde blant annet 12 familieleiligheter med plass til familier på inntil 5 personer (ledsager og barn) som bor gratis for å følge spesielt vanskeligstilte barn - særlig med innvandrerbakgrunn.

Under en god lunsj i en koselig og oppvarmet lavo, benyttet en interessert gruppe sjansen til spørsmål og få utdypende svar om BHSS`s drift og tilbud fra en engasjert Tor Erik. Et vellykket og lærerikt besøk ble avsluttet i det vakre Lyskapellet (se bilder under)

Kjøp lys (årets julegave?) inspirert av Stordahl og Lyskapellet og støtt Lions Røde Fjær. Lyset kan alle kjøpe i vår nettbutikk.

Storslagne Valdresflya

Deretter ble det en tur opp til Valdresflyas høyeste punkt på 1386 m i fint vær og frisk vind. En times stopp på Beitostølen ble det også, før vi returnerte til Grønolen hvor det ble tid en liten tur eller avslapping før middag og hyggelig kveldssamvær. Etter frokost dag 3 gikk turen hjem via Vestre Slidre med stopp på Fagernes og videre Røykenvika hvor det ble lunch i den hyggelige Lokstallen.

Vil din klubb, bedrift eller organisasjon besøke Beitostølen Helsesportsenter?

Ta kontakt med Tor Erik Nyquist for avtale. Kontaktinformasjon finner du her