602 familier i Beirut kan flytte hjem

Publisert av Vibeke Katrine Aasland den 14.11.20.

I august rapporterte Libanon at minst 300 000 mennesker ble fordrevet fra sine hjem etter den kraftige eksplosjonen i Beirut. Lions har bidratt med både mat og annen nødhjelp, og ikke minst - reparasjon av ødelagte hus.

Lions i Libanon satte raskt igang hjelpetiltak i hovedstaden. Og Lions Norge var det aller første landet som ga støtte til dette arbeidet. Totalt har Lions Norge gitt 550.000 kroner, og alle pengene har gått via vårt internasjonale hjelpefond, Lions Clubs International Foundation (LCIF).

I flere omganger denne høsten har LCIF overført penger til Libanon, totalt 160 000 USD (ca 1,46 millioner NOK). Det ble igangsatt flere tiltak, men noe av det viktigste var å få reparert ødelagte hus. Nå rapporterer Libanon at 602 enheter (hus / leiligheter) er reparert med vinduer (rammer: aluminium, tre, stål) og dører.

I tillegg har Lions distribuert madrasser og satt opp et Lions Charity Center der utsatte familier kan få varme måltider og nødvendige basisvarer.

- Det er godt å tenke på at så mange rammede familier i Beirut nå kan møte vinteren med tak over hodet, sier Ole Tamlag, guvernørrådsleder i Lions Norge.

Tusen takk til alle som har bidratt til denne aksjonen!

Bidra til katastrofefondet

Tusen takk for din støtte til Lions katastrofefond. Takket være ditt bidrag, kan Lions Norge yte rask hjelp  når en katastrofe inntreffer.

Katastrofeberedskapens kontonummer er 9001.23.04381.