Lions Fredsplakatkonkurranse er en årlig, internasjonal tegnekonkurranse for barn mellom 11 og 13 år. Programmet heter "Lions International Peace Poster Contest" og er et samarbeid mellom Lions International og FN.

Målet med konkurransen er å oppmuntre til refleksjon og kreativitet rundt fredstanken, og passer fint for markeringen av den internasjonale fredsdagen 21. september eller FN-dagen 24. oktober.

Tegnekonkurransen har nytt tema hvert år, og handler alltid om fred.

Tema for 2023 er «Dare to Dream", oversatt til "Våg å drømme"

Alle barneskoler i Norge kan delta med 7. klassene. Er din skole interessert i å delta, ta kontakt med din lokale Lonsklubb.
Du finner en oversikt her: Finn din Lionsklubb

Noen fakta om Lions Fredsplakatkonkurranse

• Lions Clubs International og FN har samarbeidet i over 70 år.
  • Lions Fredsplakatkonkurranse arrangeres i 2023 for 36. gang.
  • Det anslås at 450.000 tegninger årlig er med i konkurransen på verdensbasis.
  • I Norge deltar barn ved rundt 200 skoler.
  • Målet er å fremme kreativitet og refleksjon rundt temaet fred hos barn og unge.

Konkurranseregler

• Konkurransen er åpen for ungdommer som har fylt 11 år og ikke over 14 år den 15.11.2023. Passer aldersmessig best for elever i 7. klasse.
  • Tegningen må ikke være mindre enn 33x50 cm, eller større enn 50x60 cm. (A-2 er et gunstig format). Den må ikke være festet på kartong eller innrammet. Det er viktig at størrelsen på arket er innenfor de oppgitte målene.
  • Hver deltaker kan bare levere inn én tegning, som må være utført av ham/henne selv.
  • Bidraget må være deltakerens originaltegning, og håndlaget. Datalagde tegninger, fotografier og kopier godtas ikke.
  • Kritt, blyant, tusjpenn, kulltegning, pastellfarger og vann- og oljefarger godtas. OBS: Kulltegninger og pastellmalerier bør fikseres. Tegningen må ikke lamineres.
  • Tredimensjonale bilder aksepteres ikke. Ingenting må klistres på eller på annen måte festes på tegningen.
  • Tekst eller tall må ikke forekomme på tegningens forside. Kunstners navn eller initialer må settes på tegningen bakside.
  • Det er bare Lionsklubber som kan sponse konkurransen.
  • Tegningene bør være såpass fleksible at de kan rulles sammen og sendes med posten. De må ikke brettes.
  • Skole og Lionsklubb avtaler hvordan bedømmelsen skal skje; rektor, lokal kunstner, klubbens kontaktperson eller jury. Tegningene skal bedømmes ut fra tolkningen av temaet, originalitet og kunstnerisk utførelse. Bare én tegning pr. skole kan gå videre til neste trinn i konkurransen.

Tidsfrister

• 01.10: Siste frist for klubbene å bestille klassesett fra Club Supplies Department, Oak Brook eller Lionskontoret i Oslo. Obs! Lionskontoret har kun et begrenset antall.
  • 15.11: Siste frist for klubbene til å sende vinnertegningen(e) til distriktsguvernør (DG) (poststempeldato).
  • 01.12 :Siste frist for DG til å sende distriktets vinnertegning til Sølvi Nordlund, Asheimveien 147, 1461 LØRENSKOG (poststempeldato). Send helst tidligere, slik at den kommer frem tidsnok til jurymøtet der landets vinnertegning blir kåret.
  • 15.12: Siste frist for Lions Norge (GRL) til å sende Norges vinnertegning til PR-avdelingen i Oak Brook.
  • 01.02: Siste frist for Lions internasjonale hovedkontor til å underrette finalistene.

Du kan laste ned en PDF med konkurranseregler og frister, se nederst i artikkelen.

Lenker:

Informasjon til Lions