Vil du være vertsfamilie?

Publisert av Vibeke Katrine Aasland den 12.10.20. Oppdatert 20.10.22.

Er du interessert i andre kulturer? Kunne du tenke deg å bli kjent med en ungdom fra et annet land og vise hvordan vi lever her i Norge? Da håper vi du vil være vertsfamilie for Lions ungdomsutveksling i Norge.

Hver sommer inviterer Lions i Norge ca. 60 ungdommer i alderen 18 til 21 år fra hele verden til leiropplevelser og opphold i norske familier. Samtidig tilbys tilsvarende antall norske ungdommer deltagelse i en Lions camp i utlandet.
Målet med ungdomsutveksling er å gi ungdom muligheten til å lære andre land å kjenne samt skape internasjonal forståelse på tvers av kulturer og religioner.

En leir består som oftest både av to deler; en leirperiode hvor ungdommene bor sammen og har aktiviteter sammen, og en periode hvor man bor alene eller sammen med noen få andre i en vertsfamilie.

Vi har stadig behov for familier som har lyst til å bli kjent med utenlandsk ungdom, og ta dem opp i familien for en ukes tid, vanligvis i tiden mellom l. juli og 20. august.

Hvorfor skal ungdommene bo hos en vertsfamilie?

Gjennom et vertsfamilieopphold får ungdommen mulighet til oppleve normalt familieliv, på godt og vondt. Man får også en dypere kjennskap til landets kultur og levemåte.

Hvor og når arrangeres leire i 2023?

I 2023 arrangeres fire ungdomsleire i Norge, hvorav to har opplegg med vertsfamilier.

Lions Camp Imagine Peace 2023 arrangeres på Jeløya utenfor Moss. Bor du i østre deler av Viken/Oslo, er det et supert utgangspunkt.

Lions Camp Strandenga Environment 2023 arrangeres på Strandenga ved Biri, og trenger familier i Mjøsregionen.

Hva får du så igjen for å være vertsfamilie?

Hvaa får du igjen for å være vertsfamilie? Først og fremst får du førstehånds kjennskap om kulturen i et annet land, det være seg nordisk, europeisk, amerikansk , afrikansk eller asiatisk
. Mange opplever å få et nytt nettverk av venner og bekjente, og mulighet for gjenvisitt
. Andre får testet ut om Lions ungdomsutveksling er en mulighet for egne barn eller barnebarn.

Hva kreves av en vertsfamilie?

En genuin interesse for å lære litt om et annet land bør du ha. Du må ha en ekstra seng i eget rom eller mulighet for å dele rom med eget barn av samme kjønn. En eller flere i familien må kunne kommunisere på engelsk. Klare husregler. Ellers skal man leve som vanlig, evt. tilpasse maten til eventuelle allergier, vegetarianere eller religiøse begrensninger.

Man behøver ikke

Du trenger ikke være medlem i Lions for å være vertsfamilie. Man behøver heller ikke ta gjesten med på lange og dyre sightseeingturer. En tur på hytte, i båt eller lignende kan være vel så spennende. Du trenger heller ikke ha ungdom i huset. Har du derimot god plass, kan det være enklere å ta to ungdommer samtidig. Du må ikke ta hele jobben alene. Man kan dele på opplegget med andre vertsfamilier i nærheten, med lokal ungdom og/eller med andre medlemmer i Lionsklubben.

Kontakt

Kunne du tenke deg å ta i mot en eller flere ungdommer, ta kontakt med leder for ungdomsutveksling, Stefan Soos: mdyc@lions.no

Lenker

Ungdomsutveksling inn- og utland 2023.pdf