Slik hjelper Lions i Ukraina-krisen

Publisert av Vibeke Katrine Aasland den 16.03.22. Oppdatert 19.08.22.

Da krigen i Ukraina startet i mars, satte Lions Norge i gang en innsamling til Ukraina. Pengene forvaltes av vårt internasjonale fond, Lions Clubs International Foundation (LCIF). Vi har per 19. august 2022 overført 3.8 millioner kroner.

LCIF har to perspektiv på hvordan Lions skal bidra til den humanitære krisen – øyeblikkelig nødhjelp gjennom anskaffelse og distribusjon av mat, vann medisiner med mer,  og en langtidsplan for gjenoppbygging. Dette har LCIF god erfaring med fra andre katastrofer, slik som ved jordskjelvene i Japan og Haiti.

Støtter lokale tiltak

Det er opprettet et eget grant på USD 15.000 som er mulig å søke på for Lionsklubber i land som har mottatt mer enn 100 ukrainske flyktninger. Disse tilskuddene har en rask behandlings- og utbetalingstid og man kan søke flere ganger. Her kan også norske Lionsklubber søke.

Lions i Ukraina har også mottatt støtte for å kunne møte kritiske behov blant de som fortsatt er igjen i landet. Innsamlede midler bidrar til at Lions kan kjøpe inn nødvendige ting som  mat, klær, hygieneartikler, soveposer og medisiner.

Flere Lionsklubber i Norge har arrangert aktiviteter for ukrainske flyktninger som har kommet til kommunen. Se et utvalg historier nederst i artikkelen.

Ressurssenter

For fortløpende informasjon om bevilgninger og tiltak, se LCIF sin egen ressursside om Ukraina.