Verdenspresidenten inspirerte på norgesbesøk

Publisert av Vibeke Katrine Aasland den 03.08.22. Oppdatert 26.01.23.

Internasjonal president Brian Sheehan og hans kone Lori besøkte Norge fra 20. til 23. august. På sin tredagers reiste rundt på Østlandet fikk de møte mange medlemmer og se et utvalg prosjekter som vi jobber med her. Og Erna fikk med seg et minne for livet!

Etter å ha hvilt på lørdagen, fikk presidentparet en kort omvisning i Oslo søndag morgen. Så var det et møte med ansatte og distriktsguvernører. Der fikk han høre om Lions Norges arbeid i utlandet, og da spesielt landsbyutviklingsprogrammet i Uganda og om vårt prosjekt for flyktninger i Libanon.

Distriktsguvernørene (bildet under) fikk fortalt hvordan vi i Norge jobber for å få flere medlemmer og starte nye klubber. Det ble en god diskusjon rundt utfordringer og muligheter med den nye prosessen «Global Membership Approach» som alle Lions-land jobber med nå.

En minnerik aften på Ekebergrestauranten

På søndagskvelden ble det medlemsmøte på Ekebergrestauranten med over 80 deltagere. Tidligere statsminister Erna Solberg har nylig fått en jobb i FN, hvor hun skal hjelpe øystater som er truet av et stigende havnivå. For Lions snakket hun om utfordringer som landene som grenser til verdenshavene har, og mulige løsninger for fremtidige generasjoner.

"Vi politikere klarer ikke å snu utviklingen alene. Vi trenger både investeringer i ny teknologi og bevisstgjøring i befolkningen om havets betydning. Her kan frivillige organisasjoner som Lions gjøre en stor forskjell", sa Erna Solberg.

Erna fikk med seg en solid applaus, Lions Norges vennskapsbanner og en plakett med en vinnertegning i Lions Internasjonale Fredsplakatkonkurranse som takk for foredraget.

Tidligere internasjonal direktør Svein Berntsen snakket om vårt internasjonale arbeid.

Brian avsluttet denne kvelden med et FANTASTISK energisk foredrag, og alle forsto hvorfor han ofte omtales som en litt annerledes verdenspresident!

Se opptak av Brians tale her: https://vimeo.com/791856966/3ca3a8a185

Brian besøkte ordfører Borgen

Mandag morgen fikk Marianne Borgen besøk på kontoret i Oslo Rådhus. Samtalen gikk løst om frivillighet både lokalt og globalt. Oslo var som kjent europeisk miljøhovedstad i 2019, og grønn satsing er fortsatt viktig for hovedstaden. Samtalen sneide også innom flyktningsituasjonen i flere land, samt situasjonen i Ukraina og uroen som nå preger verden.

«Å utjevne ulikheter vil bli enda viktigere for å bevare stabilitet i fremtiden, påpekte ordføreren. «Det norske begrepet "dugnad" og frivillighet er viktig for å skape tillit i et samfunn og styrke følelsen av tilhørighet hos alle».

Begeistring på Beitostølen Helsesportsenter

Vår landsdekkende innsamlingsaksjon Lions Røde Fjær, som går til å bygge et nytt familiesenter på Beitostølen Helsesportsenter, var hovedtema på tirsdagen. Allerede i bussen opp til fjellet fikk presidentparet mye informasjon om hva "vårt" senter har å tilby barn med nedsatt funksjonsevne. På Beitostølen ble det orientert om virksomheten, og en omvisning. Byggingen av familiesenteret har akkurat startet, og Brian fikk æren av å legge ned grunnsteinen. Han kjørte likegodt en runde med gravemaskinen også – stor stas for en leken og sporty president! På bildet under testet han en armdrevet sykkel.

Som avslutning fikk presidentparet møte Kjetil, en tidligere landslagsspiller i kjelkehockey, som anser helsesportsenteret som sitt andre hjem. Han fortalte sin sterke historie, og tårene lurte i øyekroken hos alle.

At presidentparet fikk stjerner i øya etter besøket på Beitostølen Helsesportsenter er mildt sagt en «understatement», Tusen takk til alle på senteret som bidro til at dagen ble en "ONCE IN A LIFETIME EXPERIENCE". Vår innsamlingsaksjon Lions Røde Fjær har fått enda en solid støttespiller!

På kvelden fikk medlemmer i Valdresklubbene møte presidenten på Grønolen Fjellgard.

Siste stopp - Strandenga

Medlemmene i Lions Club Innlandet sørget for en flott avslutning på norgesbesøket tirsdagen. På Vingrom sto vikingbåten Mjøsen Lange klar for å frakte følget inn til Strandenga på vannet. Underveis ble det servert tørket reinkjøtt og mjød, og det ble fortalt hvordan båten bidrar til å vekke interessen for vår rike kulturhistorie. Strandenga Leirsted ligger på Biri, en idyllisk og romslig plass på 7 mål ved bredden av Mjøsa. Her er flere bygninger, brygge, en koselig grillplass og store plener. Stedet egner seg ikke bare til å arrangere leir for barn og unge, men også andre arrangementer. President Brian var mektig imponert over medlemmenes frivillige innsats for å bevare og rehabilitere stedet, og alt ungdomsarbeidet som gjøres. Han er som kjent opptatt av godt teamwork, å tenke stort, formidle gode Lionsopplevelser og få med flere. Det er mange av de frivillige på Strandenga som kan krysse av for dette, og som fikk en velfortjent takk denne ettermiddagen!

På onsdagen reiste presidentparet videre til Stockholm, og de har alle de nordiske landene på reiseruta. Før de igjen setter kursen ut, de har nå et år foran seg hvor de skal besøke Lions på alle verdenshjørner.

Se filmen

"TOGETHER WE CAN" er mottoet til Brian Sheehan som skal lede Lions Clubs International det kommende året. Brian Sheehan vokste opp i Bird Island, en liten by i Minnesota, USA, men har levd et liv med og for de store ideene. Han fikk tidlig interesse for IT og programvareutvikling, og er opptatt av spesielt to ting: Å samarbeide med andre i team og tenke kreativt for å finne gode løsninger. Få med deg hans forkjærlighet for pingviner og andre "Out of the box" opplevelser i filmene under.

Se filmen for å forstå bedre hva internasjonal president Brian Sheehan står for.

Lions Clubs International får en kreativ og annerledes leder for Lionsåret 2022-2023.

Filmen under gir deg en forsmak på hva du kan forvente!

IP_22-23_Sheehan_ThemeDoc_00p_SW.pdf