Møt den nye utenlandssjefen!

Publisert av Vibeke Katrine Aasland den 28.01.21. Oppdatert 29.01.21.

Annette Pemmer fra Laksevåg i Bergen er vår nytilsatte utenlandssjef og daglig leder i Lions Aid Norway (LAN)

Annette tiltrådte 1. januar 2021 og stillingen er en deltidsstilling, 50 prosent.

Prosjektene i utlandet er ikke «nytt område» for Annette som tidligere har vært leder for utenlandsarbeid (IRC) i sitt distrikt i  5 år, og nasjonal leder for utenlandsarbeid (MD-IRC) de siste 2,5 årene.

Annette har også hatt mange verv i Lions både på klubb, sone og distriktsnivå. Hun har vært president i egen klubb i to år, soneleder og jobbet i distriktsstyret i 104 C i mange år.

Annette ble Lionsmedlem i 2006 i Lions Club Laksevåg, men det var først på et distriktsmøte noen år senere hun fant sitt «hjertebarn», våre prosjekter i utlandet.

Hvordan ble din interesse for Lions sitt arbeid i utlandet tent?

- På dette distriktsmøtet var Ole Romslo Traasdal, den gang MD-IRC, invitert til å holde foredrag om øyehelse, brønner og fadderbarn, og det var skikkelig inspirerende! Gløden tok jeg med meg tilbake til klubb og sone, og det resulterte etter hvert i mange brønner og brønnåpningsturer, fadderbarn og besøk av fadderbarn. En helt fantastisk opplevelse!

Siden har det blitt flere prosjekt i regi av Lions Norge, blant annet var jeg med å etablere Julekaravanen (hjelp til vanskeligstilte familier) til Marijampole, Litauen i eget distrikt, et prosjekt som nærmer seg 10 år, og som fortsatt engasjerer stort i distriktet.

Senere har jeg vært med i prosjektgruppen for «De glemte barna», der jeg var innsamlingsansvarlig, og nå de siste årene en av deltakerne i prosjektgruppen som har jobbet med nytt hovedprosjekt utland for Lions Norge.

Har du fått drømmejobben?

Det er ufattelig mange mennesker som lever under svært vanskelig forhold i verden, og vi som bor i Norge bor på toppen av kransekaken! Det å få muligheten til å gjøre en forskjell, og se hvor mye det vi gjør betyr for de vi hjelper, er rett og slett meningsfylt. Derfor er dette drømmejobben, det å få muligheten til å jobbe med deg jeg brenner for.

Det er egentlig skikkelig imponerende hva vi i Lions Norge får til, hvor mange mennesker vi hjelper, både lokalt og internasjonalt. Eksempelvis nærmer vi oss 180 brønner, som grovt regnet har gitt tilgang til rent vann til nærmere 200.000 mennesker. Eller øyehelseprosjektet vårt, som har gitt nytt syn til rundt 100.000 mennesker, og undersøkt og behandlet millioner.

Hvor går veien videre for vårt utlandsarbeid?

Vi Lions Norge har virkelig bidratt og hjulpet mange gjennom våre prosjekter, og det skal vi være ordentlig stolt over! Erfaringer fra dette arbeidet tar vi med oss videre, og det ligger til grunn i den nye strategien for Lions Norge og LAN som nå er ferdig utformet, og som vil bli presentert på riksmøtet i mai 2021.

Vi i prosjektgruppen og i LAN styret har lagt vekt på tilbakemeldinger fra medlemmene om at vi skal bygge videre på det vi allerede har bygget opp, samtidig som vi tilfører noen nye elementer. Vi vil også fokusere på å legge til rette for at klubber og soner kan fine egne utlandsprosjekt under paraplyen til LAN, slik at prosjektene samlet forsterker hverandre.

Fokus fremover vil være å gjøre strategien om til handlingsplaner slik at vi raskt kan komme i gang med de første pilotprosjektene når strategien er vedtatt. Jeg vil ha ansvar for å iverksette og følge opp prosjektene innenfor rammene skissert i strategien. Det vil også være viktig å kommunisere status ut i organisasjonen gjennom de tillitsvalgte.

Kan du fortelle litt mer om deg selv?

Privat har jeg jobbet mange år i bank og finans, både med forsikring, fondsforvaltning og i bank, der jeg i sin tid var med å starte det som i dag er S-Banken.  De siste 9 årene har jeg jobbet i Synlighet AS, hvor jeg jobber med markedsføring i digitale kanaler. Jeg er gift med Magne, og sammen har vi to voksne sønner som begge bor i Oslo.

Etter hvert har Lionsarbeidet tatt mer og mer tid, men det blir også tid til litt annet, blant annet vinklubb, matklubb og turgruppen «pink ladies» - som de siste årene har tatt for seg det meste av det Bergen har å by på av fjelltopper.  Om sommeren trives vi i seilbåt, og om vinteren bruker vi skiene på Golsfjellet.

Hvordan kan man kontakte deg?

Jeg liker å snakke om det jeg brenner for og alt det vi har fått til og skal få til i utlandsprosjektene våre, og stiller opp så sant det er praktisk gjennomførbart og tiden tillater for de som ønsker et møte eller annet besøk. Dette er en deltidsstilling, og jeg vil fortatt jobbe hos Synlighet tre dager i uken. Kontortiden min for Lions vil være torsdager og fredager.

Kontaktinformasjon til Anette finner du under Kontakt oss

Bildet er fra en tidligere prosjektreise i Zambia.