Lionsklubber tjener gode penger på gjødsel

Publisert av Vibeke Katrine Aasland den 29.03.22. Oppdatert 12.05.22.

BILDE: Klare for gjødsellevering (f.v.): Tone Rosnes, Norsk Naturgjødsel, Jarle Løno, Erling Soma, Rolf Forgård og Ivar Fedt – alle fra Lions Harald Hårfagre.

Så langt har over 25 Lions-klubber i Norge valgt å selge gjødselsekker fra Norsk Naturgjødsel til inntekt for sine formål. En av klubbene som har gjort dette i noen år nå, er Lions Club Harald Hårfagre i Stavanger.

Vi møter dem en tidlig vårdag med sol fra skyfri himmel, ikke langt fra sjøen der de tre sverdene til minne om nettopp Harald Hårfagre kan skimtes i bakgrunnen. Stemningen blant de fire klubbmedlemmene som planlegger dagens gjødselleveranse til boliger i området er minst like lys som sola, og Jarle Løno, som smilende presenterer seg som PR-sjef, tar ordet.

Mellom 40.000 til 50.000

– For et par uker siden gikk vi rundt til alle boligene på Madlamark med flyers om gjødselsalget og informasjon om hvordan de kunne bestille. I dag begynner vi med leveransene som vi skal være ferdig med i løpet av et par ukers tid.

Han anslår at de får inn mellom 40.000 og 50.000 kroner på gjødselsalget, noe de er svært godt fornøyd med.

Tone Rosnes i Norsk Naturgjødsel, som produserer gjødsla og som også har utviklet en eksklusiv emballasje for Lions-klubbenes gjødselsalg, forteller at de gir en bonus per solgte sekk til Lions Norge.

Flere Lions-klubber med

– Gjødselsalget til Lions begynte her i Rogaland og har siden inspirert flere klubber også andre steder i landet, forteller hun.

De fire representantene fra Lions Harald Hårfagre er litt usikre på hvor lenge de har holdt på med aktiviteten, men mener at de i alle fall har solgt gjødsel i et par-tre sesonger.

Erling Soma, som har vært med i Lions Harald Hårfagre siden etableringen i 1976, står med kartet over gatene i boligområdet. Responsen har vært svært god, og i dag får flere titalls hus én eller flere gjødselsekker levert på døra.

– De fleste her har en større eller mindre hageflekk, og mange benytter også gjødsla i balkongkassene, skyter Rolf Forgård inn.

Markedet er med andre ord godt, og Tone Rosnes i Norsk Naturgjødsel føyer til at mange nok setter stor pris på å få sekkene levert på døra. De fleste nøyer seg med å bestille én eller to, men flere har også lagt inn bestilling på fem-seks gjødselsekker.

Utrolig kjekt samarbeid

– Gjødselsalget er én av aktivitetene i klubben. Vi har valgt å ikke øremerke, men fordele midlene likt mellom lokale, nasjonale og internasjonale Lions-tiltak, sier Ivar Fedt, som er president i Lions Harald Hårfagre.

Jarle Løno legger til at de blant annet arrangerer et årlig eldretreff på bydelshuset med god mat, underholdning og loddsalg. Rundt 80-90 personer pleier å delta.

– Og så har vi stiftet Harald Hårfagre-prisen, der 10.000 kroner går til en lokal person eller organisasjon som har utmerket seg, legger han til.

– Lions-klubbene gjør en fantastisk jobb. For oss er dette et utrolig kjekt samarbeid som vi håper enda flere klubber vil være med på, fastslår Tone Rosnes i Norsk Naturgjødsel idet bilen med gjødselsekkene merket «Lions» svinger ut på veien.

Finn ut mer

Hjemmeside Norske Naturgjødsel: naturgjodsel.no

For Lions: logg inn på Gnist og finn salgsinformasjon fra Norsk Naturgjødsel på intranettet under "Markedsplassen"