Lions gir til korona-rammede flyktninger i Libanon

Publisert av Vibeke Katrine Aasland den 16.09.20.

Lions Norge gir 10.000 USD til korona-rammede flyktninger i Libanon.
Covid-19 viruset rammer hele verden, men smitten vandrer spesielt raskt der folk bor tett, slik som i flyktningleire.

Det er Lions Aid Norway (LAN) som har bevilget pengene etter en søknad fra vår samarbeidspartner i Libanon, the Beyond Association. LAN jobber med utenlandsprosjekter i Lions Norge. Flyktninger er et av arbeidsområdene, og bevilgningen er gjort fra allerede innsamlede midler øremerket flyktninger ("De glemte barna").

Pengene skal brukes til å sette opp sykestuer for behandling av korona-smittede i flyktningeleirene i Bekaadalen. Det er flykninger fra dette området som benytter tilbudet på Beyonds senter mot barnearbeid der Lions Norge har bidratt med finansiering, både til etableringen av senteret (åpnet i 2017) og til de siste års drift.

Beyond har fått tak i tre telt. Man kan behandle 20 personer i hvert telt, totalt 60 personer. Vår donasjon vil gå til materiell slik som senger, bord, stoler og en latrine til dette isolerte området.

Seng, sengetøy, bord og stol koster 155 USD per person som betyr 3100 USD per telt.  En felles latrine anslås til 700 USD. Til sammen vil dette tiltaket koste 10.000 USD.

Frykter at barn dør
- Det er sagt fra flere hold at det første barne-dødsfallet som følge av koronapandemien med stor sannsynlighet vil ramme en flyktningeleir, sier Morten Singsaas som har ledet Lions Norges prosjekter i Libanon. - Bare i Libanon bor rundt 1,8 millioner flyktninger i provisoriske teltleirer på 8.ende året. Av disse er mer enn 300.000 barn som er svært utsatt for smitte, forteller Singsaas.

Flyktningens hverdag preges av:

* begrenset informasjon
* tetthet/nærhet
* manglende tilgang til rent vann
* håpløse sanitære forhold
* dårlig hygiene
* manglende koordinerende tiltak
* manglende tilgang til smittemaske og antibac

Myndighetene preges fra før av politisk og økonomiske utfordringer, og de har i utgangspunktet mer enn nok med sin egen befolkning. Midt oppi dette jobber altså Beyond, som er vår samarbeidspartner i Libanon.

- Jeg vet at Beyond er svært takknemlige for den generøse håndsrekning de nå har fått fra Lions i Norge, sier Morten Singsaas.

Besøk gjerne siden til  Beyond på Facebook