Lions førerhundskole - den første i Norge

Publisert av Vibeke Katrine Aasland den 04.09.20. Oppdatert 28.03.22.

I 1966 ble Norges første førerhundskole etablert av Lionsklubbene Oslo/Slemdal og Eiksmarka. Skolen leverer ca. 8 hunder i året.

Lions Førerhundskole og mobilitetssenter ligger ved St. Hanshaugen i Oslo, i et rolig og hyggelig strøk med lett adkomst til bytrafikk. Denne beliggenheten er perfekt, ettersom hundene da lærer å takle utfordringer i et hektisk bymiljø. Opplæringen av hundene og samtreningen med de synshemmede kan derfor starte rett ut fra skolens område.

Skolen legger vekt på  grundig samtrening av den synshemmede sammen med hund og andre teknikker for økt mobilitet, også på hjemstedet.

Opplæringen av hunder blir fordelt på fem instruktører. Førerhundskolen gir hjelp til synshemmede fra hele landet. Siden skolen startet har den levert over 500 førerhunder til blinde og svaksynte.

Hundene bor hos vertsfamilier det første året, og det er stadig behov for frivillige familier. For mer informasjon om å bli fôrvert, vennligst kontakt skolen direkte.

Lions Førerhundskole og Mobilitetssenter er drevet som en stiftelse. Skolen mottar støtte fra NAV og enkeltstående Lionsklubber i Norge. Skolen er medlem av The International Guide Dog Federation.

For mer informasjon
Hjemmeside: lionsforerhundskole.no