Hjelp jordskjelvrammede i Tyrkia og Syria

Publisert av Vibeke Katrine Aasland den 09.02.23. Oppdatert 20.04.23.

Jordskjelvet som har rammet Tyrkia og Syria omtales nå som "Århundrets største katastrofe" av tyrkerne. Lions International har gitt 2 millioner kroner til nødhjelp, og Lions Norges katastrofefond støtter LCIF med 500.000 kroner.

Dødstallene etter jordskjelvet som rammet Tyrkia og Syria mandag 6. februar er i dag (14. februar) over 37 000 mennesker.

Når en katastrofe inntreffer, er raskt hjelp dobbelt hjelp.  Lions International bevilget samme dag nærmere 2 millioner kroner (200.000 USD) til nødhjelp.

Vår humanitære hjelpefond LCIF mottar nå støtte fra Lions, Leo og andre gode hjelpere i hele verden, og sørger for å overføre penger og kvalitetsikre arbeidet i katastrofeområdene. LCIF har løpende kontakt med Lions i Tyrkia som er i gang med hjelpearbeid.

Øremerkede donasjoner som gis til LCIF nå går uavkortet til hjelpetiltak i katastrofeområdene.

Det er ingen Lionsklubber i Syria, og det er foreløpig ikke kommet inn søknader om hjelp dit. LCIF vil vurdere å gi støtte til andre organisasjoner som hjelper katastroferammede i Syria etter søknad.

Lions i Tyrkia organiserer nødhjelp og langsiktige prosjekter

Tyrkere har nå begynt å omtale det nylige jordskjelvet som «Århundrets største katastrofe», det har vært flere store etterskjelv. 15 millioner mennesker i Sør- og Sørøst-regionene i Tyrkia har blitt rammet i 10 provinser. Byer har blitt ødelagt i en region som allerede huser den høyeste befolkningen av syriske flyktninger og kurdere. Dødstallene stiger, mange er hjemløse og det er kaldt.

Lions i Tyrkia har dannet to komiteer. En for å administrere LCIFs nylige godkjente katastrofebevilgning på 200 000 dollar, og en annen komite for å planlegge og gjennomføre langsiktige katastrofeprosjekter. Komiteene inkluderer Lions fra berørte regioner og eksperter på jordskjelv og katastrofehjelp.

Hvorfor donere til katastofearbeidet via LCIF

Medlemmer av de tyrkiske komiteene har kontaktet LCIF der de ber om at donasjoner gis via LCIF i stedet for å gi til enkeltpersoner eller klubber. Årsakene til dette inkluderer følgende:
• Donasjoner som sendes til LCIF kan administreres av komiteene til Lions i Tyrkia for best mulig å sikre at ressursene styres på måter som prioriterer størst behov, effekt og effektivitet; i koordinering med annen hjelpeorganisasjon og kommunal innsats.
• En sentral donasjonsreserve vil gjøre det mulig for komiteene å best forstå ressursene som er tilgjengelige for deres innsats
• Regelverk som regulerer penger overført fra utlandet kan bringe uønsket oppmerksomhet til enkeltpersoner eller klubber når penger overføres direkte til dem. LCIF er en anerkjent partner i Tyrkia.

Telt og nødhjelp fra Sverige

Lions i Sverige samarbeider med svenske MSB (Myndigheten for samhaldskydd og beredskap) og sender telt, tepper og annen nødhjelp til Tyrkia. Verdien til hjelpesendingen er anslått til 2 millioner svenske kroner.

Teltprogrammet heter Bring Quality to Life.

Følg Bring Quality to Life på Facebook: https://www.facebook.com/bringquality

Les pressemelding fra Lions Sverige

Lions Norge

Styret i Norske Lionsklubbers Katastrofeberedskap har, etter oppfordringen som har kommet fra tyrkiske Lions og LCIF, besluttet å gi 500.000 kroner fra katastrofefondet til LCIF.

Styret oppfordrer norske medlemmer og Lionsklubber å gi til LCIFs katastrofearbeide via det norske katastrofefondet. Alle øremerkede bidrag vil bli overført til LCIF. Bidrag til denne jordskjelvkatastrofen øremerkes "Jordskjelv".

Konto til Lions Norges katastrofefond: 9001.23.04381. Bruk klubbens KID-nummer.

Du kan også gi med VIPPS til Lions katastrofe: #617792