Historien om Lions og Beitostølen går globalt

Publisert av Vibeke Katrine Aasland den 05.08.22. Oppdatert 19.08.22.

I mars lagde vi en film om 101 år gamle blinde Charles, som hvert år deltar på Ridderrennet. Nå er historien som betyr så mye for norske Lions, den som startet med Erling Stordahl, Ridderrennet og Beitostølen Helsesportsenter, flettet sammen med Charles på en nydelig måte på bloggen til Lions International. Saken er oversatt til 10 språk.

Ideen om å lære blinde å gå langrenn startet i Norge på 1950-tallet med en blind musiker ved navn Erling Stordahl. Han var chartermedlem i Lions Club Valdres, en helt spesiell mann som ikke bare inspirerte Lions, men også regjeringen og hele nasjonen. Selv Kong Olav ble en av hans største fans og støttespillere. Erling så muligheter der folk vanligvis ser begrensninger. Han sa: "Vi må endre fra passiv syketrygd til aktiv helsehjelp."

Historien om Erling, Ridderrennet, Beitostølen Helsesportsenter og Charles er nært knyttet til Lions. Les historien som på mange måter hvorfor vi i Lions er så stolte over vår historie.

Glad Charles 101 år i mål på Ridderrennet 2022