400.000 kroner til jordskjelvrammede i Albania

Publisert av Vibeke Katrine Aasland den 16.09.20. Oppdatert 29.11.22.

Pengene overføres til Lions Clubs International Foundation, LCIF, som sammen med lokale Lionsklubber sørger for at midlene når frem til de skadelidende.

Et jordskjelv med en styrke på 6,4 rammet Albania tidlig på morgenen 26. november. Det er det kraftigste skjelvet i landet på 30 år.

Det var 50 personer som mistet livet i jordskjelvet og rundt 2.000 mennesker ble skadd. De materielle skadene er også omfattende, over 1.465 bygninger i hovedstaden Tirana og rundt 900 bygninger i den nærliggende byen Durrës ble påført store skader.

Et foreløpig anslag viser at minst 4.000 personer er blitt hjemløse. Rundt 2.500 av dem har blitt innlosjert på hotell. Andre er blitt fraktet til nabolandet Kosovo eller fått midlertidig husly i den østlige delen av Albania.

Etter en forespørsel fra Lions Clubs International Foundation (LCIF) om støtte til hjelpearbeid i Albania, har Lions Norges katastrofeberedskap bevilget 400.000 kroner. Pengene overføres til Lions Clubs International Foundation som sammen med lokale Lionsklubber sørger for at hjelpen kommer frem.

I følge Aftenposten 30 november har statsminister Edi Rama lovet at alle som mistet sine hjem, skal få nye «kraftigere boliger» neste år. Regjeringen har også satt av kompensasjon til etterlatte. Hver familie som har mistet sine kjære, vil få utbetalt rundt 90.000 kroner. Det loves også ekstra pensjon til eldre og stipendordninger for barn.

Eksperter fra Hellas, Frankrike, Italia, Ungarn, Bulgaria, Litauen og Latvia bistår albanske myndigheter med opprydningsarbeidet, som nå er i gang.