Caroline Karlsen var deltaker på Lions ungdomsutveksling sommeren 2018 - Lions Club Borg | www.lions.no
Min Lions Medlemssenter Støtt oss Engasjer deg Vårt arbeid

Distrikt 104 J

Forsiden > Distrikt 104 J

Her er Caroline Karlsen sammen med sin vertsøster Cristiana (t.v.) i Italia. Foto: Privat

Sist sommer fikk jeg leve i Italia i nesten en måned gratis med Y.E.L.P. (Lions Youth Exchange Program), som er et ungdomsutvekslingsprogram. Mormor fikk meg til å søke på dette programmet. Hun er medlem i Lions Club Borg i Sarpsborg, og det er de som arrangerte dette.

Minnene jeg har derifra er både fantastiske og uforglemmelige. Jeg koste meg skikkelig. Vennskapene jeg har fått, opplevelsene jeg har hatt, og minnene av menneskene og stedene jeg har sett, vil jeg huske godt.

De ni dagene jeg fikk leve som en ekte pizzaelskende italiener, var både morsomme og utfordrerne. Hos min vertsfamilie, som besto av to lærer-foreldre og en datter, fikk jeg fort lære at italienerne spiser få lange og store måltider. Noe som var veldig uvant for meg.

Deres mat tradisjoner sto sterkt hos dem og de fortalte mye om maten deres. De spiste så og si bare italiensk mat og de ville lære meg noen typiske italienske oppskrifter, noe jeg fikk. Familien tok meg varmt velkommen og jeg ble fort en del av deres familie.

Min vertsøster Cristiana tok meg med på shopping, på stranda, til Pompei, museer og kirker. Jeg fikk møte alle i slekta hennes som bodde i byen og mange av vennene hennes. Å snakke med Cristiana-familien og vennene hennes er det jeg husker best fra tiden min hos dem. Det var kjempeinteressant å utveksle informasjon om kulturene vår. Samfunnene vi lever i virker veldig like fra utsiden, men jeg har lært at det er mange forskjeller.

På campen startet hver dag helt likt. Vi sto opp, pakka sekken og gikk ned til frokost. Der spiste jeg hver dag en croissant med Nutella, et glass juice, en kopp cappuchino og litt frukt.

Videre bar det til bussen. Hver dag gjorde vi noe forskjellig. Vi fikk besøke museer, kirker, forskjellige ruiner fra grekerne og romerne. Vi dro på stranda, til Napoli, til øya Capri, klatra til toppen av vulkanen Vesuv og fikk besøke det enorme slottet Caserta.

Vi tilbrakte en del tid i huset til camplederen Carmela, der vi hadde yoga, badet i bassenget, holdte presentasjonene om landet vårt og spiste mye god italiensk mat.

På dag 14 reiste vi syv timer til Calabria, helt i bunnen av Italia. Her var vi i tre dager, og dro på stranda, så flere arkeologiske steder, møtte Lions-klubber og besøkte et fjell med 25 kirker.

Tilbake i Napoli besøkte vi flere Lions-klubber, så flere romerske ruiner, hadde flaggparade i Salerno, der jeg holdt tale og fikk også shoppa litt på et kjøpesenter.

Under denne campen var målet mitt å lære så mye som mulig om andre kulturer og da spesielt de som var langt fra der jeg bor, slik som Mexico, Brasil og Georgia. Å prate med ungdommene på campen åpnet virkelig øynene mine for hvordan verden er veldig annerledes fra livet mitt i Norge.

Noen av mine beste minner fra campen var under de lange middagene, hvor vi pratet med hverandre konstant. Utvekslingen av kulturtrekk og levemåter. Vi var alle ungdommer med mange likhetstrekk, men utover i samtaler og i løpet av campen, så vi også godt hvordan våre kulturer hadde formet trekk og meninger.

Som sagt er dette en opplevelse jeg sent vil glemme og jeg vil på det sterkeste anbefale andre å søke. I etterkant sitter jeg igjen med mange gode minner, mennesker jeg har blitt glad i og mer kunnskap om meg selv. Jeg lærte at jeg kan være selvstendig, beherske engelsk og lære å respektere andre mennesker fra andre kulturer.

Dette var en ganske unik sjanse jeg hadde til å utfordre meg selv og lære å være selvstendig.

En stor takk til Lions Club Borg for denne muligheten jeg fikk.

Hilsen
Caroline Karlsen

FAKTA
Lions-klubbene i Norge samarbeider med internasjonale Lions-klubber om et utvekslingsprogram for ungdom.

Hensikten er at ungdommene skal leve med en familie i et annet land, møte mennesker på egen alder fra hele verden, lære om Lions humanitære arbeid, utdype forståelse av deg selv og verden rundt deg og lære om forpliktelsene vi alle deler og forskjellene som vi respekterer hos hverandre, uansett hvor vi bor.

Lions Club Borg tilhører sone1 D104J.